اهمیت دیجیتال مارکتینگ

اگر به فکر بازاریابی برای کسب و کار خود هستید، احتمالا با نام دیجیتال مارکتینگ آشنا شده‌اید. دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ای از ابزارها گفته می‌شود که به واسطه آنها می‌توانید کسب و کار خود را در محیط آنلاین معرفی کنید. در حقیقت ۸۹ درصد از بازاریاب‌ها بر این باور هستند که روشی مانند SEO یا Search Engine Optimization یکی از کلیدی‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید. در کنار سئو روشی مانند تبلیغات PPC یا Pay Per Click باعث افزایش آگاهی مخاطب یا مشتری تا ۸۰ درصد می‌شود.

پس به چه دلیل دیجیتال مارکتینگ به موضوع مهمی تبدیل شده است؟ با سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال می‌توانید به راحتی کسب و کار خود را گسترش دهید. در این مطلب ما به شش دلیلی اشاره می‌کنیم که به اهمیت دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنند. این دلایل به شما نشان می‌دهند که چرا باید از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

۱ – دسترسی به اینترنت

با گسترش اینترنت، هر روز افراد بیشتری زمان خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۷٫۷ میلیارد نفر در دنیا به اینترنت دسترسی دارند. اینترنت هم اکنون به بخش روزمره زندگی افراد تبدیل شده است. گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و خرید آنلاین بخشی از زندگی آنلاین مردم شده‌اند.

باید به این موضوع توجه کنید که مشتری‌ها شما آنلاین هستند. این موضوع اهمیت دیجیتال مارکتینگ را چند برابر میکند. مشتری‌ها شما مشغول گشتن در وب سایت‌های مختلف هستند و هر لحظه ممکن است که چشمشان به محصولی بر بخورد که بخواهند آن را بخرند. اگر مشتری نتواند محصول مورد نظر خود را به این دلیل که صاحب یک کسب و کار آنلاین نیست پیدا کند، احتمال اینکه مشتری‌‌های زیادی از دست بروند وجود دارد. اینجاست که رقابت را به سایر کسب‌وکارهایی که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، می‌بازید.

برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را به سمت بهتر شدن پیش ببرید، باید در فضای آنلاین هم حضور داشته باشند. باید در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، به نام شناخته شده‌تری تبدیل شوید تا مردم شما را بیشتر بشناسند.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۲ – رقیب‌های شما هم‌اکنون در فضای آنلاین حضور دارند

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده که چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟ دلیل آن این است که رقیب‌های شما از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از رقیب‌های شما به واسطه دیجیتال مارکتینگ توانسته‌اند پیشنهادهای خوبی را به مشتری‌ها ارایه کنند. آنها یک پروفایل آنلاین قدرتمند برای خود به وجود آورده‌اند. آنها سایت خود را مناسب با المان‌های SEO طراحی کرده‌اند و برای تبلیغات هزینه می‌کنند تا بتوانند در کسب و کار خود پیشرو شوند.

همین موضوع یکی از مهمترین دلایل برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ است. اگر می‌خواهید که کسب و کار شما بتواند با دیگران رقابت کند، باید از این روش استفاده کنید. استفاده نکردن از روش‌های دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود که از رقیب‌های خود عقب بمانید.

رقیب‌های شما ترافیک اینترنتی که می‌تواند برای شما باشد را به سمت خود جلب می‌کنند؛ آن هم به واسطه دیجیتال مارکتینگ. مشتری نمی‌داند که کسب و کار شما در فضای آنلاین هم حضور دارد و به همین دلیل بیشتر به سمت رقیب‌های شما می‌روند. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید اسم خود را در دنیای آنلاین مطرح کنید و به واسطه آن کسب و کار خود را گسترش دهید. برای رقابت با سایرین باید در حوزه دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری کنید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۳ – با سازمان‌های بزرگ رقابت کنید

رقابت یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های یک کسب و کار است. زمانی که وارد بازاری می‌شوید که در آن سازمان‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا، اسنپ و هایپر مارکت وجود دارند، رقابت سختی را در پیش خواهید داشت. آن‌ها اسم‌های بزرگی هستند و به همین دلیل مردم را به راحتی به سمت خود جلب می‌کنند.

شما به عنوان یک کسب و کار جدید شانس این را دارید که با سازمان‌های بزرگ رقابت کنید. آن هم به واسطه دیجیتال مارکتینگ. سازمان شما می‌تواند با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ با سازمان‌های بزرگ رقابت کند. روش‌هایی مانند SEO و PPC از جمله این اقدامات خواهند بود.

با استفاده از SEO می‌توانید رتبه سایت خود در موتورهای جست‌وجو را افزایش دهید تا مردم سریع‌تر به سایت شما دسترسی داشته باشند. برای اینکه کاربران با گشتن در موتورهای جست‌وجو به سایت شما دسترسی داشته باشند، باید سایت بهینه‌ برای SEO داشته باشند.

زمانی که از روش PPC استفاده می‌کنید، گوگل به تبلیغات شما امتیاز می‌دهد. حتی اگر یک سازمان دوبرابر بیشتر از شما روی PPC هزینه کرده باشد باز هم دلیل نمی‌شود که بالاتر از سایت شما قرار بگیرد. استفاده از کلمه کلیدی مهم و استفاده از محتوای مناسب می‌تواند روی SEO و PPC تاثیر زیادی داشته باشد.

همین موضوع باعث می‌شود که فرصت مناسبی برای کسب و کارهای متوسط به وجود بیاید که بتوانند به راحتی با کسب و کارهای بزرگ رقابت کنند. اگر بتوانید محتوای بهتری درباره موضوعی که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اید تولید کنید، می‌توانید جایگاهی بالاتر از سایت‌های رقیب به دست بیاورید.

دیجیتال مارکتینگ یک فرصت مناسب برای کسب و کار شما به حساب می آید تا بتوانید با سازمان‌های بزرگ رقابت کنید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۴– بهترین مخاطب را هدف قرار دهید

با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ مخاطب و مشتری خود را خیلی راحت پیدا کنید. فکر کنید که تبلیغات شما تنها برای افرادی نشان داده شود که به کسب و کار شما علاقه دارند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به چنین مخاطب‌هایی دسترسی پیدا کنید. دیگر نباید به دنبال روش‌های سنتی برای جلب مشتری باشید.

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به شکل دقیق‌تری نسبت به مارکتینگ سنتی مخاطب را هدف قرار دهید. شما می‌توانید اطلاعات مهم مخاطب خود را به دست بیاورید و از این اطلاعات برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف استفاده کنید.

مثلا مخاطب ایده‌ال شما افراد مجرد بین ۲۳ تا ۳۵ سال ساکن شهر تهران هستند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید به چنین مخاطبی دسترسی پیدا کنید. می‌توانید پارامترهای موجود در شبکه‌های اجتماع را به صورتی تنظیم کنید که کمپین شما برای افرادی با این ویژگی‌ها نشان داده شود. با این کار تبلیغات خود را به افرادی نشان داده‌اید که برای شما مناسب هستند. شما می‌توانید مخاطب خود را دسته بندی کنید تا به روش‌های مختلف به گروه‌های متفاوتی از مخاطبان خود دسترسی داشته باشید. این دسته بندی باعث می‌شود که بتوانید کمپین‌های شخصی‌سازی شده بهتری برای گروه‌های مختلف اجرا کنید تا بازخورد بهتری دریافت کنید.

زمانی که بتوانید بهتر مخاطب خود را پیدا کنید، نتیجه بهتری هم از کمپین‌های خود خواهید گرفت.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۵- زیر نظر داشتن کمپین‌ها و امکان تغییرات برای کسب نتیجه بهتر

یکی از ویژگی‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ این است که به راحتی می‌توانید وضعیت کمپین‌ها را زیر نظر داشته باشید. زمانی  پول و زمان خود را روی کمپینی سرمایه گذاری می‌کنید، می‌خواهید بدانید که کمپین به خوبی کار می‌کند یا خیر. دیجیتال مارکتینگ باعث شده که به راحتی بتوانید وضعیت کمپین را بررسی کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاید.

زمانی که از روش‌های سنتی استفاده می‌کنید، با چالش زیر نظر داشتن روند کمپین مواجه می‌شوید. اگر از تبلیغات تلویزیونی استفاده کنید، باید نظر مردم را درباره آن تبلیغ سوال کنید. این موضوع خیلی زمان بر خواهد بود و مردم را هم اذیت خواهد کرد.

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ نیازی ندارید که مخاطب خود را اذیت کنید. هر کمپینی که اجرا می‌کنید را می‌توان زیر نظر داشت. در هر لحظه‌ای می‌توانید کمپین خود را مدیریت کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاید. می‌توانید به اطلاعاتی مانند کلیک‌ها، لایک‌ها، تعداد به اشتراک گذاشته شده‌ها، کامنت‌ها، گفت‌وگوها و … دسترسی داشته باشید. نوع المان‌هایی که می‌خواهید اندازه بگیرید به چیزهایی بستگی دارند که شما می‌خواهید اندازه گیری شوند.

زمانی که بتوانید عملکرد کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، به راحتی می‌توانید در آن تغییرات ایجاد کنید. این در حالی است که در زمان اجرا کردن کمپین‌های سنتی نمی‌توانید تا به پایان رسیدن کمپین در آن تغییری ایجاد کنید. تغییرات ایجاد شده در کمپین‌های سنتی هم در کمپین‌های بعدی مشخص می‌شوند. به همین دلیل حس خواهید کرد که پول و زمان خود را در کمپین قبلی از بین برده‌اید.

در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید کمپین‌های مختلف را در زمان اجرا زیر نظر داشته باشید. می‌توانید متوجه شوید که آیا کمپین موفق عمل کرده یا نیاز به بهبود دارد. اگر کمپین شما نیاز به بهبود داشت، می‌توانید به راحتی در هر زمان از اجرای کمپین در آن تغییر ایجاد کنید. با انجام تغییرات لحظه‌ای می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید بهترین عملکرد را از کمپین خود به دست بیاورید و پول خود را هوشمندانه‌تر خرج کنید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۶- کسب بازخورد بسیار خوب روی سرمایه‌گذاری

اگر می‌خواهید متوجه عملکرد دیجیتال مارکتینگ بشوید، باید به نتایج به دست آمده از آن و تاثیرات مختلفی که روی کسب و کارتان داشته، نگاه کنید. استراتژی‌های آنلاین مارکتینگ باز گشت سرمایه یا ROI شگفت‌انگیزی دارند.

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش‌ها برای بازگشت سرمایه در همه روش‌ها است. گزارش‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند که با هر یک دلار هزینه روی ایمیل مارکتینگ می‌توانید تا ۴۴ دلار درآمد کسب کنید. در واقع میزان بازگشت سرمایه روی این روش ۴۴۰۰ درصد است! یک فرصت فوق العاده برای توسعه کسب و کار و بازگشت سرمایه.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


screen tagپشتیبانی